Sunday, February 20, 2011

Tulisan Rencong, Tulisan Bangsa Melayu

Dulu aku pernah terfikir, bangsa Cina, India, Siam, Arab dan lain-lain bangsa di dunia ni ada bentuk tulisannya yang tersendiri. Namun aku tertanya, apakah bentuk tulisan orang Melayu? Kita punya bahasa sebagai alat komunikasi sehingga dikatakan sebagai bahasa yang paling unik. Tapi mana tulisannya? Adakah bangsa Melayu ni bangsa low class dibandingkan dengan bangsa-bangsa lain?

Akhirnya pertanyaan aku terjawab hasil bantuan daripada rakan-rakan forum bestweh.com (al-maklumlah, aku tak pernah belajar secara mendalam tentang Bahasa Melayu dulu) . Rupanya bangsa Melayu ni ada tulisannya sendiri. Bukan Sanskrit, bukan juga tulisan Jawi... jauh sekali tulisan Rumi.


Rencong adalah tulisan asal orang-orang Melayu. Sayangnya tulisan ni dah pupus akibat dari sikap orang-orang Malayu sendiri. Kita mengambil tulisan Sanskrit, kemudian Jawi seterusnya rumi (ada lagi tulisan lain seperti Kawi dan Palava) sehingga melupakan terus bentuk tulisan warisan bangsa kita . Dan tak lama lagi, mungkin bahasa Melayu pula akan menerima nasib yang sama seperti tulisan Melayu. Sudah ada orang-orang Melayu yang malu untuk berbahasa Melayu dan mengagung-agungkan bahasa lain. Di mana identiti bangsa jika hilangnya tulisan dan bahasa?

No comments:

Post a Comment