Thursday, December 16, 2010

Hentikan Berfesyen Lucah

Persoalan yang sering bermain dalam kepala aku bila melihat wanita Melayu Islam yang mamakai 'legging' ialah, adakah diorang ni tahu bagaimana cara berpakaian menutup aurat mengikut syariat? Adakah mak bapak atau suami diorang tak tegur cara berpakaian anak dan isteri diorang? Adakah mak bapak atau suami diorang memang jahil macam anak isteri diorang ? Atau, adakah mereka (perempuan bertudung dan memakai legging) ni nak berfesyen dan nak seksi tapi rambut diorang macam sarang tebuan jadi terpaksa la pakai tudung.

Aku rasa kebanyakan wanita Melayu sekarang mengalami masalah identiti muslimah. Aku bukan minta diorang pakai burqa atau tudung labuh macam ustazah (lagi bagus sebenarnya) tetapi cukuplah dengan memakai pakaian yang dapat mengelakkan  para lelaki menikmati bentuk bontot dan kaki mereka tu.

Aku rasa pihak berkuasa seperti JAKIM, jabatan agama Islam dan NGO Islam kena la mainkan peranan mereka. Lebih elok kalau kita dapat buat macam di Iran dan Acheh. Tubuhkan satu jawatankuasa khas yang akan menangkap mereka dan beri nasihat supaya tidak berpakaian macam tu lagi.

Bagi yang bergelar suami dan bapak pula, adakah korang suka kalau ada lelaki lain yang berkhayal tentang isteri dan anak korang? Tak rela aku...

1 comment: